Конспекти заняття

«Безпека Дорожнього Руху»

Дозвілля «Подорож в казкове місто»


Програмне зміст:

  • Закріпити основні правила безпеки на дорозі - переходити вулицю в спеціальних місцях, по пішохідній доріжці на зелене світло світлофора.
  • Виховувати увагу, дотримуватися обережності у небезпечних ситуаціях.
  • Закріпити вміння називати знайомі дорожні знаки, що регламентують рух пішоходів, а також значення сигналів світлофора.
  • Викликати добре ставлення один до одного.

Попередня робота: вивчення правил безпечної поведінки на дорогах. Ознайомлення з дорожніми знаками: настільна гра «Світлофор», читання Р. Кутуй «Веселий світлофор».

Декорації та обладнання:ширма, на одній стороні якої зображено дитячий сад, на іншій - «Казкове місто»; на підлозі - розмітка проїзної частини і тротуару; набір знаків по дорожньому руху; малюнки дітей на тему:» Що буде, якщо порушувати правила дорожнього руху».

Хід:

Ведучий: Хлопці, ми живемо в красивому місті з зеленими, широкими вулицями. За ним рухається багато легкових і вантажних автомашин, що їдуть автобуси.

Хлопці, ми знаємо як перейти з одного боку вулиці на інший, знаємо значення сигналів світлофора і ось сьогодні я пропоную вам вирушити в подорож по Казковому місту".

Давайте закриємо очі і вимовив чарівні слова.

/У цей час ширму повертають зворотною стороною, на якій зображений Казкове місто/.

Ведучий: Ось ми і в Казковому місті.

/чується чийсь плач/.

Ведучий: Та це ж голосок гномика Віллі!

Давайте запитаємо, чому він плаче?

Діти: Чому ти плачеш, Віллі?

/З'являється гномик Віллі/.
Віллі: Я плачу, тому що в нашому місті зла чаклунка зачарувала світлофор, зникли пішохідні переходи, пропав Регулювальник.
Ведучий: Ви готові допомогти Віллі і мешканцям Казкового міста повернути на свої місця знаки дорожнього руху, розчаклувати світлофор?
Діти: Так! Допоможемо!
/Діти продовжують подорож по Казковому місту", ведучий звертає увагу на покажчик, на якому написано назву вулиці -
вулиця Кольори/.
Ведучий: Хлопці, скажіть, навіщо нам потрібен світлофор?
/Відповіді дітей/.
Щоб розчаклувати світлофор, потрібно розповісти, що позначають кольори світлофора.
Діти: Хоч у вас терпіння немає -
Почекайте - червоне світло!
Жовте світло на шляху -
Приготуйся йти!
Світло зелений попереду -
Ось тепер - переходь!
/Текст супроводжується рухами, що імітують перехід вулиці по сигналу світлофора/.
/З'являються дитина, одягнений в костюм світлофора і три дитини, одягнених у різнокольорові костюми - сигнали світлофора.
Діти виконують танець «Червоний, жовтий, зелений».
Світлофор: Спасибі велике, я допомагаю людям і транспорту.
Скажіть мені будь ласка, скільки
У мене очей?
/Відповіді дітей/.
Якого кольору мої очі?
/Відповіді дітей/.
Що означає червоний, жовтий,
Зелений колір?
/Відповіді дітей/.
Світлофор заробив.
/Віллі дякує дітей і пропонує
поїхати на наступну вулицю на автобусі/.
Ведучий: Ми на вулиці Чудес опинилися на перехресті, але так як зла чаклунка зачарувала весь місто і зникли всі пішохідні переходи, ми повинні визначити, де повинен знаходитися пішохідний перехід.
/Відповіді дітей/.
Хлопці, давайте покажемо Віллі, що ви знаєте дорожні знаки,- пограємо в гру «Збери знак».
Гра «Збери знак».
/Діти з окремих деталей збирають всі відомі їм знаки і розповідають, що вони позначають.
На місці пішохідного переходу викладають через дорогу білі смуги паперу і ставлять знак «Пішохідний перехід»/.
/На вулиці Чудес дітей зустрічає Чарівник/.
Чарівник: Привіт хлопці, я - Чарівник.
Так як ви відновили дорожні знаки і відзначили пішохідний перехід, виконаю одне ваше бажання.
Ведучий: Давайте спробуємо повернути на вулицю Регулювальника.
Чарівник: Немає проблем! Зараз скажемо чарівні слова: Раз, два, три!
Регулювальник повернися!
З'являється дитина в костюмі регулювальника і загадує загадку:
«Подивися силач який,
На ходу однією рукою,
Зупиняти звик
П'ятитонний вантажівка!»
Ведучий: Хлопців, перейти з одного боку вулиці на іншу не просто. Допомагають нам у цьому три сигналу світлофора: червоний, жовтий і зелений.
А за порядком стежить Регулювальник, який зараз на місці. Він керує рухом.
Регулювальник:
Тут на посаді в будь-який час
Чергує спритний постовий.
Він управляє відразу всіма,
Хто перед ним на бруківці!
Ведучий: Хлопці, ми опинилися на вулиці Знавців.
/Виходять Незнайка і Знайка. Вони сперечаються. У Незнайки нога в гіпсі./
Віллі: Що з тобою сталося?
Знайка: Я ж попереджав тебе, Незнайко, що не можна гратися поблизу проїжджої частини. Але ти не послухав, тому тебе і збила машина!
Незнайко /уперто/: Це водій машини не вміє їздити, інакше не збив би мене. Я грав у м'яч не на проїжджій частині, а на тротуарі. М'яч несподівано вискочив на дорогу, я кинувся за ним, а тут цей безглуздий водій.
Ведучий: Це не водій нетямущий, а ти, Незнайко. Хіба можна гратися поблизу проїжджої частини? Як ви вважаєте, хлопці?
/Діти показують Незнайку свої малюнки, які вони намалювали на тему "Що може статися, якщо не дотримувати правила дорожнього руху"/.
Незнайко розкаюється і визнає, що не знає правил дорожнього руху.
Ведучий: Наші діти знають правила дорожнього руху, вони тебе навчать.
/Діти розповідають про правила дорожнього руху/.
Дитина: Правил дорожніх на світі чимало,
Все б їх вивчити нам не заважало.
Але основне з правил руху
Знати таблиці повинні множення:
На бруківці-не грати, не кататися!
Якщо ти хочеш залишитися здоровим!
/Діти прощаються з Незнайкой і Знайкой. Віллі дякує всім за допомогу місту і вручає дітям посвідчення Знавців правил дорожнього руху.
Ведучий: Нам пора повертатися в своє рідне місто і наш дитячий садок.
/Діти разом з ведучим вимовляють чарівні слова з закритими очима.
В цей час ширму повертають зворотною стороною, на якій зображений дитячий садок/.
Ведучий: Ось ми і вдома. На цьому наше незвичайне подорож закінчено.
/Фонограма-шум дороги. Діти переходять дорогу і йдуть./

Історія про гарну машину "Бі-бі"

Жила - була в одній групі великого дитячого садка дуже красива іграшкова машина по імені Бі-бі. Вона багато подорожувала по доріжках групової кімнати. Діти дивилися їй в слід і казали: «Яка блискуча, яскрава машина!» Їй дуже подобалися такі слова і одного разу машина так розігналася, що виїхала на велику дорогу. Їхала по дорозі, не звертаючи ніякої уваги на знаки.
Проїжджала на червоне світло, виїздила на зустрічну смугу руху, а інші машини гуділи і гальмували, але Бі-бі думала, що всі захоплюються її красою. Раптом з-за повороту показалася вантажна машина. Бі-бі дуже злякалася і ледве встигла згорнути в сторону. Вона подумала: «Адже я мало не потрапила в аварію. Чому?»
Красива машина вирішила повернутися в дитячий садок до дітей.
На зворотному шляху вона їхала повільно, дотримуючи всі правила дорожнього руху: не обганяв інші машини, не виїздила на зустрічну смугу руху, була уважна на перехрестях.
Діти були дуже раді поверненню красивою машини Бі-бі групи. А вона розповіла свою історію і провела з дітьми бесіду про правила дорожнього руху. Задала дітям деякі питання:
- Для чого на дорогах потрібен світлофор?
Діти дружно відповідали:
«Допомагає з давніх пір
Пішоходам світлофор.
Він нам подає сигнал:
Чекати чи йти вперед.
Світлофор, світлофор -
Наш помічник з давніх пір!»
Діти тепер знають, чому пішохідний перехід називають «зеброю»; який потрібен знак для того, щоб машини були готові загальмувати перед пішохідним переходом.
Маленька красива машина і діти прийшли до висновку: необхідно знати і дотримуватися правил дорожнього руху.


Дидактичні ігри з вивчення правил дорожнього руху

«Червоний, жовтий, зелений»
Мета: Навчити розрізняти кольори.
Матеріал: Великі і маленькі кола червоного, жовтого, зеленого кольорів.
Ігрові правила: Вихователь роздає дітям, які стоять у колі
кружечки різного кольору і розміру.
Наприклад, показує великий гурток червоного кольору. До нього підходять
ті діти, у кого в руці такий же коло. Дитина називає розмір і колір свого кола.
Гра продовжується до тих пір, поки до вихователя не підійде останній дитина. Помилки виправляються по ходу гри.
«Будуємо дорогу»
Мета: Закріпити вміння порівняти предмети по ширині, використовувати слова «ширше», «вже».
Виховувати акуратність в роботі.
Матеріал: Вузькі і широкі смужки одного кольору.
Ігрові правила: Двом учасникам гри вихователь пропонує побудувати вузьку (широку) дорогу, (перед дітьми лежать вузькі і широкі смужки одного кольору). Виграв той, хто використав усі вузькі (широкі) смужки для «будівництва дороги».
                                  
«Летимо, чи пливемо, їдемо»
Мета: Навчити дітей розрізняти види транспорту. Закріпити знання понять і термінів: «автомобільний транспорт», «водний транспорт», «повітряний транспорт».
Матеріал: Картинки із зображенням автомобільного транспорту, водного транспорту, повітряного транспорту (автобус, пароплав, човен, літак, вертоліт, вантажівку, трамвай, тролейбус).
Ігрові правила: У грі можуть брати участь кілька осіб або вся група дітей.
Вихователь показує картинку із зображенням якого-небудь транспорту. Якщо це автомобільний транспорт: діти рухом рук «рулять». Якщо це водний транспорт: діти рухом рук «показують хвилю - пливуть». Якщо це повітряний транспорт: рухом рук показують «помах». Хто показує невірний рух - виходить з гри. Оплески самому уважному.


Конспект заняття з математики у підготовчій до школи групі «В пошуках скарбів»

Програмне зміст:
  • Закріплювати вміння вирішувати логічні завдання;
  • Продовжувати формувати просторові уявлення;
  • Закріплювати знання геометричних фігур;
  • Закріпити склад числа 7;
  • Продовжувати сприяти освоєнню вміння вирішувати приклади в межах 20;
  • Розвивати увагу, логічне мислення, творчу уяву;
  • Виховувати почуття командної згуртованості, взаємодопомогу, інтерес до заняття і спільної діяльності.
Методи і прийоми: моделювання ігрової ситуації з метою постановки проблеми і створення мотивації, вправи на логічне мислення і творчого характеру, запитання до дітей, використання дидактичного та наочного матеріалу.
Підготовка до заняття. Вихователь ділить дітей на 2 команди: команду піратів і команду ковбоїв. Розучує з ними девізи. Приготувати костюми і відповідний реквізит.
Хід заняття.
Вихователь. Здрастуйте, хлопці! Сьогодні у нас незвичайне заняття. Сьогодні ми вирушаємо у захоплюючу подорож на пошуки скарбів. У нас дві команди. Вітаємо команду піратів і їх капітана.
Діти першої команди оголошують свій девіз:
Нехай наші вітрила чорні,
Але дух у нас бойовий.
Дамо ми відбій команді будь.
Вихователь. Привітаємо другу команду ковбоїв і їх капітана.
Діти другої команди оголошують свій девіз:
Ми дружні хлопці,
Надійні друзі!
Нудьгувати вам не дозволять
Гарячі серця!
Вихователь. Хлопці, ми знаходимося на безлюдному острові. А привела нас сюди одна легенда.
Одного разу на острів зі своєю командою висадився знаменитий пірат капітан Сільвер. Намагаючись привласнити собі все багатство, він висадив на безлюдний берег своїх спільників і зник. У мене збереглася фотографія тієї команди. Ось вона. Вихователь показує картинку, на якій зображені 6 піратів. Сільвер майже нічого не залишив своїй команді, тільки один капелюх на двох і кухоль на трьох. Хлопці, скажіть. Скільки кухлів, скільки капелюхів, скільки всього предметів залишив Сільвер своїм спільникам? (Діти відповідають.)
Коли Сільвер залишав острів, він і не здогадувався, що пірати викрали у нього скарби. За його зраду, вони сховали багатство на безлюдному острові. І через багато століть, нам треба його знайти. У добрий шлях, шукачі пригод!
Завдання 1.
Вихователь. Збереглися дві копії карти, за допомогою якої можна знайти скарб. Ці копії я вручаю капітанам команд. Розгляньте їх уважно: нам належить пройти скелі, річки, пустелі, водоспад. Вихователь проводить графічний диктант (орієнтування по карті).
Вихователь. Хлопці. Де ми опинились? Може бути, тут і заховані скарби. Діти знаходять скриню.
Завдання 2.
Вихователь. Зараз можна відпочити. Я думаю, пройшовши такий довгий шлях, всі учасники подорожі зголодніли. Нам з вами дуже пощастило: місцеві племена дозволили нам зайти на їх плантації плодових дерев. Але кожному члену команди можна взяти тільки за сім фруктів. Є ще одна важлива умова - кількість бананів і яблук у кожного учасника має бути різним. Відправлятися на плантацію члени команди по черзі, один за одним. Складайте фрукти в кошики. А капітани команд повинні будуть вести суворий облік фруктів. Це потрібно зробити у вигляді прикладів у спеціальних картках.
Завдання 3.
Вихователь. Відкрити наш скриня не просто. На скрині є замок. Розгляньте геометричні фігури на замку. Нам потрібно знайти код, який допоможе відкрити скриню. Перша цифра коду - кількість сторін і кутів у трикутника (діти, порадившись, фіксують цифри в картці). Друга цифра коду - кількість сторін і кутів у квадрата. Третя цифра коду - кількість сторін і кутів у трапеції. Четверта цифра коду - кількість сторін і кутів у ромба. П'ята цифра коду - кількість сторін і кутів у овалу. Шоста цифра коду - кількість сторін і кутів у прямокутника. Сьома цифра коду - кількість сторін і кутів у кола. Капітани команд здають картки вихователю.
Вихователь. Отже, ми підібрали правильний код. Давайте відкриємо скриня.
Виявляється, скриня порожній, у ньому немає скарбу. Але, здається, я знайшла послання від піратів. Зараз я його прочитаю. Виявляється, побоюючись переслідування капітана Сільвера, пірати переховали скарби в інше місце. Щоб знайти нове місце, нам доведеться скакати на конях, плисти на кораблі, їхати поїздом. Ви готові пройти нові випробування? Тоді вперед!
Проводиться фізкультхвилинка. Під запальну музику діти скачуть на конях (по колу), потім пливуть на кораблі, працюючи веслами, їдуть на поїзді. Потім діти з допомогою вихователя знаходять другий скриня.
Завдання 4.
ВиховательХлопці, але і тут нам потрібно підібрати код. Щоб зробити це, пройдіть за парти. Діти сідають.
Перед вами таблиця. У кожній клітинці приклад і літера алфавіту. Спочатку вирішите всі приклади. У кожному рядку знайдіть однакові відповіді. Винесіть букви з таких осередків у полі під таблицею. Тоді отримаємо кодове слово.
Хлопці, якесь кодове слово вийшло?
Діти. СКАРБ! Вихователь. Ви молодці, впоралися з усіма завданнями. Вручаються сувеніри. Підводиться підсумок заняття. Діти аналізують свої успіхи і помилки.



Конспект заняття з елементами STREAM- освіти на тему: «Подорож краплинки»



«ЦІКАВА МАНДРІВКА»
Конспект інтегрованого заняття, на якому поєднуються завдання з розвитку мовлення, логіко-математичного розвитку та естетичного виховання з дітьми середньої групи
Мета: створити умови для застосування та перевірки набутих дітьми знань з розвитку мовлення та логіко-математичних ігор. Розвивати мовленнєве дихання, моторику мовного апарату, перевірити вміння правильно артикулювати звуки. Розвивати дрібну моторику пальців рук. Вдосконалювати через чистомовки, фізкультхвилинки, вірші розвиток фонематичного слуху, звуконаслідування, темп мовлення, силу голосу, спонукати до мовного спілкування. Збагачувати словник прикметниками, формувати інтонаційну виразність мовлення. Продовжувати вчити узгоджувати слова в реченні, вправляти в утворенні пестливих форм слів, вживати іменники в потрібному роді, числі та відмінку, утворювати слова в однині та множині. Перевірити рівень навичок кількісної та порядкової лічби, знань про величину, колір, форму, час, простір та вміння орієнтуватися у ньому. Вправляти у розрізненні геометричних фігур та вмінні їх використовувати.
Розвивати пам'ять, увагу, уяву, логічне мислення, зв'язне мовлення. Виховувати організованість, почуття доброти, любов до природи, бажання працювати разом, позитивне ставлення до занять.
Обладнання: декорації лісу, площинна фігурка колобка, зображення квітів, корзина з овочами, картки із зображенням птахів, іграшкові тварини, дощечки для закручування кришечок, підбірка спокійної музики, картки осіннього лісу, індивідуальні конверти з набором площинних геометричних фігур, лялька.

Хід заняття
Організаційний момент
-       Діти , скажіть, день сьогодні такий, як завжди, чи чимось особливий – не такий, як учора, позавчора?
-       Не такий!
-       А чому?
-       Так, день сьогодні незвичайний, не схожий на всі інші дні, тобто особливий день. І гості в нас, особливі. Давайте привітаємо гостей.
Діти вітають гостей.
Доброго ранку!
Доброго дня!
Хай плещуть долоньки,
Хай тупають ніжки,
Працюють голівки.
Доброго ранку,
Доброго дня!
Бажаємо всім
Здоров'я і добра!
-       Діти, ви любите подорожувати? Давайте поїдемо всі гуртом – помилуємось природою, познайомимось з тваринами, птахами, А як ми поїдемо? Гадаю, що на потязі буде найзручніше. Тут нам допоможе гра «Потяг».
Діти шикуються в колону один за одним. Потяг рушає.
Наш потяг їде , їде
Колеса стукотять
Так-так-так-так,
А в потягові дітки
Тихо сидять
Так-так-так-так.
А ось і зупинка.
Основна частина
-       Послухайте віршик.
Ліс осінній не простий,
Дивовижний, золотий.
Зараз, дітки, час пройтися
Стежками такого лісу.
-       Що і кого ми бачимо в лісі?
(Діти колективно промовляють:)
-       У лісі дерева високі стоять
Тихо листям шумлять - «ш-ш-ш-ш-ш-ш».
-         Над деревами жук
Кольоровий летить,
І голосно пісню
Свою він дзижчить- «ж- ж- ж- ж-ж».
-       А ось і змія!
Чи то спить, чи лежить
На сонечку гріється
Й тихо сичить - «ссс - ссс - ссс - ссс»,
-         Ховайтеся, дітки,
Комарик летить!
Він дзвінко співає,
Та може вкусить – «ззз - ззз - ззз – ззз».
-       Діти, ось ми і розпочали нашу цікаву подорож. І нехай нашим провідником буде ось цей веселий, рум'яний і жвавий...(виставити фігурку колобка). Впізнали хто він? Ну звичайно, це колобок. Він добре знає всі стежки в лісі. Ось куди він покотиться, туди й підемо. Колобок котиться до квітника. (Виставляються зображення квітів). Квіти різнокольорові та різні за величиною.
Діти підходять до квітника.,
А ми йшли, йшли
їжачка знайшли


(Діти промовляють всі разом)
Ходять лісом їжачки
Тра - ля - ля, тра - ля - ля.
В них із голок піджачки
Тра - ля - ля, тра - ля - ля,
А на голочках цупких
Тра - ля - ля, тра - ля - ля,
І кислички і грибки
Тра - ля -ля, тра - ля -ля.
-       Подивіться, як тут багато квітів! Напевне в лісі гуляли добрі діти. Дівчатка й хлопчики не рвали, не псували квітну, і  тому ця галявина дуже гарна. 1 ви теж маєте любити і берегти рідну природу, дбайливо ставитися до квітів, адже вони є окрасою нашого життя. Може візьмемо їжачка з собою? Запитаємо в нього?
-       Їжачок згоден іти з нами, якщо ви йому допоможете порахувати квіти, назвати які вони за кольором та за величиною. (Діти виконують завдання).
-       Берімо їжачка і можемо рушати далі. Колобочку, вказуй дорогу! Котиться колобок до городу (Виставляється корзина з городиною).
А ми йшли, йшли
Зайчика знайшли


(Діти промовляють всі разом)
Біжить зайчик дорогою, тай скаче.
Затуляється лапками, тай плаче.
«Усі городи обійшов
Ніде капусти не знайшов.»
-       Діти, зараз пора року...(Відповіді дітей).
-       Якою порою року ми називаємо осінь?  ...(Відповіді дітей).
-       Так, вірно Осінь – золота, чарівна, багата, щедра, осінь – господарочка, бо дарує нам осінь овочі, фрукти, зерно. Що нам дарують плодові дерева? (Відповіді дітей).
-       Що ми вирощуємо на городі? (Відповіді дітей).
-       Подивіться, який урожай різних овочів зібраний в цю корзину! А біля корзини ми зустріли зайчика. Може візьмемо його з собою?
-       Зайчик згоден іти з нами, якщо ви допоможете йому відгадати загадки.
Проводиться вправа-гра «Послухай, відгадай і в корзину повертай». Діти енергійно крокуючи на місці виконують вправи «На городі»
На город ідуть малята
Будуть овочі збирати
Не барись, поспішай,
Вже достиг наш урожай!
Діти відгадують загадки, почергово підходять до корзини і беруть відповідний овоч.
Загадки
1.    Сам червоний, з чуб зелений. (Буряк)
2.    Хто ховає під кущі супи наші та борщі? (Картопля)
3.    Хто влітку голівку свою накриває
й по двадцять хустинок на неї вдягає? (Капуста)
4.    Сидить дівчина в коморі, а коса її на дворі. (Морква)
5.    Хто її роздягає той сльозі проливає. (Цибуля)
6.    Довгий, зелений. Добрий - солоний,
7.    смачний і сирий. (Огірок)
-       А тепер зайчик хоче погратися з вами в гру.
Проводиться вправа-гра «Немає чого?». (Наприклад: чого немає? Немає буряка; немає капусти, немає моркви...).
-       Берімо зайчика і можемо рушати далі в дорогу. Колобочку, вказуй дорогу!
Колобок котиться до ялинки на якій «виросли» різні літери.
А ми йшли, йшли
Лисичку знайшли


(Діти промовляють всі разом)
-       Я лисичка, я сестричка
Не сиджу без діла.
А сьогодні у п'ятницю
Треба відпочити.
Свою хатку гарнесенько
Треба прикрасити.
-       Яке незвичайне дерево. Що це за дерево? (Відповіді дітей).
-       Так, це – ялинка, і на ній «виросли» літери. Лисичка піде з нами далі подорожувати тільки після того, як ви назвете ці літери.
Проводиться вправа-гра «Проспівай та покажи»
-       Скажіть, які звуки позначають ці літери – голосні чи приголосні?
-       Так, вони позначають голосні звуки.
Проводиться вправа-гра «Знайди літеру». (Називаються один за одним голосні звуки. Діти знаходять відповідну літеру і стають біля неї, голосно промовивши звук, який вона позначає).
-       Усі ви чудово виконали завдання. Берімо лисичку і можемо рушати далі. Колобочку, вказуй дорогу!
Котиться колобок до ялинки, на якій сидять пташки.
А ми йшли, йшли
Білочку знайшли


(Діти промовляють всі разом)
Де ти, білочко, живеш,
Що ти, білочко, гризеш?
-       Я гризу горішки, і гриби, і шишки / Говорить дитина /
-       Діти, ви знаєте, що багато птахів відлітають восени в теплі краї. Може ви мені скажете, що це за пташки? (Відповіді дітей).
-       Так, до теплих країв відлітають перелітні птахи, а в нас залишаються ті, що зимують. Щоб допомогти вам назвати птахів, які сидять на ялинці, я буду загадувати вам загадки про них, а той хто відгадає, має взяти з ялинки відповідну пташку.
Загадки
1.    Сама невеличка, має білі щічки,
Фартушок жовтенький.
Голосок тоненький.
Ця пташка невеличка, а зовуть її... (Синичка).
2.    Цілий день працюю в лісі
Діловито дзьобом б'ю,
не цвяхи я забиваю,
а комашок дістаю. (Дятел).
3.    Чорна латка, біла латка,
По деревах стрибає,
Галас здіймає.(Сорока).
4.    Маленький хлопчик,
у сірій свитині,
по деревах стрибає
крихти збирає. (Горобчик).
5.    Люди пташку цю шукають,
сповістити всіх про мир.
Кожний з вас цю пташку знає,
її назву відгадає. (Голуб).
6.    Покружляла, покружляла
Горобців порозганяла.
Зустріла півня.
Розбишаку – пісняра,
І чкурнула, дременула із двора. (Ворона).
Проводиться пальчикова гімнастика «Дві ворони»
Ой на дубі дві ворони,
Дві ворони - карка-рони
«Кар» та «Кар», «Кар» та «Кар»,
Влаштували тут базар.
-       Ви добре знаєте назви пташок, але білочка згодна з вами подорожувати після того, як ви їй розкажете, що вміють робити пташки.
Проводиться фізкультхвилинка «Я літаю» (Діти узгоджують слова з рухами?
Я літаю, я літаю
Втоми я не знаю».
Сіла, посиділа
Знову полетіла.
Проводиться вправа-гра «Корону одягай, дію називай»
-       Що робить горобчик? (Стрибає, літає, цвірінькає).
-       Що робить снігур? (Дзьобає, свистить, літає).
-       Що робить дятел? (Стукає, дістає, облітає).
-       Що робить сорока? (Стрекоче, цікавиться,розносить, спостерігає).
Проводиться вправа-гра «Один – багато» Називається якась пташка в однині, а діти називають у множині (Наприклад: горобець - горобці; снігур - снігурі; дятел – дятли; голуб - голуби,..).
-       Молодці! знаєте ви, що пташок цінують, люблять, оберігають. Про них складають різні приказки. Ось деякі з них.
Приказки:
-       Де багато пташок, там немає комашок.
-       Синичка пищить, зиму віщить.
-       Горобець не сіє, не жне, а просо клює.
-       Де голуби живуть, там хати не горять.
-       А тепер рушаємо далі і берімо білочку. А олобок покаже нам дорогу далі. Котиться колобок і накотився на купу листя.
А ми йшли, йшли
І ведмедика знайшли


(Діти промовляють всі разом)
-       Подивіться, діти, як багато листочків попадало з дерев.
Проводиться фізкультхвилинка «Деревце»    
(Діти узгоджують слова з рухами)
Ось це деревце, мій друже,
Кучеряве, гарне дуже!
Гілля з вітром грається,
Хилиться, гойдається,
А листочки шелестять,
Ніби казку шепотять.
Вітерець гуляв – бродив.
З віт горіхів натрусив.
Осінь деревце вже чує,
Листя в золото фарбує.
Навколо дерев весело підемо
Різні листочки разом підберемо.
Вгору їх піднімемо, потім їх підкинемо
Хай собі летять.
Вправа-гра «Корону одягай, що вміють листочки робити – називай». (Наприклад: жовтіти, багряніти злітати, спускатися, танцювати, падати, шарудіти)
-        Діти, ведмедик піде з нами далі подорожувати, якщо ви допоможете йому дати відповідь на запитання. Але спочатку відпочинемо.
Проводиться психогімнастика
Трава низенька – низенька,
Дерева високі – високі.
Вітер дерева колише, гойдає,
А діти тихенько
На коврик сідають.
Позбавлення емоційного напруження
-       Заплющіть очки, глибоко вдихніть, стисніть кулачки. Зробіть видих – послабте кулачки. (Під спокійну музику повторити 3 – 5 разів)
Проводиться вправа-гра «Відповідай швидко»
-       Скільки ніжок у гриба? (Одна).
-       Яка форма в колобка? (Кругла).
-       Скільки вушок у зайченяти? (Два).
-       Ну а лапок кошеняти? ( Чотири).
-       Вищий хто: їжак чи слон? (Слон).
-       А чи круглий в нас вагон? (Ні).
-       Зараз осінь в нас на дворі? (Так).
-       Урожаю в нас доволі? (Так).
Проводиться логоритміка
-       Лі - лі - лі – відлетіли журавлі.
-       Ли - ли - ли – дні осіннії прийшли.
-       Ець - ець - ець – подув сильний вітерець.
-       Аї - аї - аї – облітає листя в гаї.
-       Го - го - го – ми збираємо його.
Проводиться фізкультхвилинка (Узгодження рухів із словами).
Підвелися всі швиденько
І на місці біг легенький.
Пострибали, як зайчата –
Треба м'язи розім'яти.
Підняли по черзі ніжки,
Не втомились – анітрішки.
Всі присіли – підвелися,
Знов присіли – підвелися.
Розімніть гарненько пальці,
Потанцюйте стильні танці!
-       Ну, а зараз ми виконаємо ще одне прохання ведмедика. Він хоче навчитися правильно розрізняти звуки музичних інструментів.
Проводиться вправа-гра «На молоточок – хлопай, на барабан – топай» (Розвиток слухової уваги у дітей із заплющеними очима)
-       Усі молодці! Берімо ведмедика і рушаймо далі. А колобок покаже нам дорогу. Котиться колобок і накотився на купу «смітгя» (Різнокольрові кришечки).
 Проводиться вправа-гра «Хутко в лісі приберемо». (Роздаються різнокольорові кришечки і дерев'яні дощечки . Діти підбирають за кольором дощечки кришечки, закручують їх.)
-        Діти, подивіться, як чисто стало у нашому лісі! Запам'ятайте, люди ніколи не повинні залишати сміття в лісі. Ліс – наше багатство! Бережімо його!
-       А наш колобок котиться далі і прикотився до двох ялинок.
А ми йшли, йшли
І вовка знайшли


(Діти промовляють всі разом)
Ось вовк у сірому жупані
Нас радо вийшов зустрічати.
-       Подивіться, діти, що це за дерева?
-       Так, це ялинки. За висотою вони однакові?
-       Вірно – не однакові. Біля якої ялинки ви бачите вовка?
-       Так, біля високої. Вовчик просить всіх звірят, які подорожували з нами, погуляти з ним по лісу.
Проводиться вправа-гра «Хто, де знаходиться?» Діти виконують завдання: розташовують звірят біля ялинок. (Наприклад: постав зайчика зліва від низької ялинки, а білочку посади на верхівку високої ялинки, ведмедика постав під високою ялинкою, а зайчика під низькою ялинкою...),
-        Молодці! Подивіться, чому це наші звірята засумували? Покажіть які вони. (Діти відтворюють сумні обличчя).
-       Звірята звертаються до вас з проханням побудувати їм лісові будиночки. Ви згодні?
-       Молодці, що погодились!
Проводиться фізкультхвилинка (Діти узгоджують рухи із словами)
До роботи готувалась дітвора.
Засукала аж по лікоть рукава.
Діти ручки потирали,
Їх гарненько розминали,
І долоньки вивертали.
Потім пальчики з'єднали.
Діти ручки розім'яли
І чемненько попрохали:
Наші милі рученята,
Час прийшов попрацювати!
Діти підходять до столів, де розташовані індивідуальні конверти з набором площинних геометричних фігур, розкривають їх.
Запитання
-       Як називається все це?  (Геометричні фігури.)
-       Яку геометричну фігуру ви візьмете, щоб побудувати стіни будиночка? (Квадрат.)
-       На яку геометричну фігуру схожий дах? (Трикутник.)
-       На даху розташуємо димохід. Яку візьмемо фігуру? (Прямокутник)
-       Чого ще не вистачає в будиночку? (Дверей та вікон.)
-       3 чого ми їх зробимо? (З прямокутників.)
-       Що можна викласти з круга та трикутників? (Сонечко та ялинку біля будиночка/ пропонують діти.)
-       Молодці! Чудові будиночки ви побудували мешканцям лісу. Вони вам за це дуже вдячні і передають вам гостинці, які для вас приготували ось через цю дівчинку Веселинку.
(Сюрпризний момент).
-       Діти, ви теж ніколи не забувайте говорити слова вдячності. (Діти дякують за гостинці). А зараз нам прийшла пора повертатись до дитсадка. Вам сподобалось подорожувати? (Відповіді дітей). Тож рушаємо додому на нашому потязі.
 Гра «Потяг»
Наш потяг їде, їде
Колеса стукотять.
Так-так-так-так!
А в потягові дітки веселі сидять.
Так-так-так-так!
А ось і зупинка, потяг прибуває.
А наш дитсадочок нас щиро вітає!
Ось і знову ми в садочку
Було гарним заняття!
Та вже прощатися пора.
Психологічне розвантаження
Вправа «Погладимо всіх» (Діти виконують рухи згідно тексту)
Погладимо наші голівки –
Вони гарно думали.
Погладимо свої ручки –
Вони гарно працювали.
Погладимо наші ніжки –
Вони марширували.
Погладимо один одного!
Підсумок заняття
-       А що вам найбільше сподобалось на занятті? (Відповіді дітей)
-       Молодці, ми сьогодні дружно працювали,
Вправно на запитання відповідали
І цим звірятам допомагали.
-       А щоб нас не забували, розкажіть гостям на згадку про себе цей віршик.
Любі, гості, дорогі!
Познайомились ми всі.
Ще й у лісі разом з нами
Ви не даром побували.
Ваші посмішки-усмішки,
Нам в роботі помагали.
Ви приходьте до нас ще –
Ми покажем ще й не те!
Діти пригощаються гостинцями, які принесла їм дівчинка Веселинка.


Конспект заняття на тему: "Перші весняні квіти"

(для середньої групи)
(ознайомлення з соціумом + розвиток мовлення + аплікація)
 Мета: поглиблювати знання дітей про весняні зміни в природі , про рослини – весняні квіти; учити правильно називати квіти, їх складові, колір; учити уважно розглядати, за допомогою дорослого описувати зовнішній вигляд; активізувати словниковий запас, учити відповідати на запитання; учити складати композицію; продовжувати  засвоєння техніки різання ножицями по прямій, зрізання куточків (середня), удосконалювати обривну техніку та техніку зібгання ; закріпити поняття колір, форма; формувати вміння правильно розміщувати зображення на аркуші паперу; розвивати уяву,творче  мислення; виховувати акуратність, виховувати інтерес до пізнання природи.             
 Хід  заняття
1.Організаційний момент
До нас завітали гості, давайте привітаємось з ними.
– Добрий день!
             Психогімнастика «Здрастуй сонечко!»
– Утворимо коло, взявшись за руки.
Я всміхаюсь сонечку: – Здрастуй, золоте!
Я всміхаюсь квіточці – Хай вона цвіте.
Я всміхаюсь дощику: Лийся мов з відра!
Друзям усміхаюся – Зичу їм добра.
– Посміхнемось один одному і подаруємо гарний настрій собі і друзям.
2.Основна частина      
– Зараз я вам прочитаю загадку, а ви уважно послухайте і відгадаєте.
Тепло стало надворі, синє небо угорі.
Сонце промінь шле землі, прилітають журавлі.
Вже у лісі там і тут перші проліски цвітуть.
Кучерява, запашна в гості до нас прийшла…(весна)
 Яка ж пора року зараз? 
А перший місяць як називається? Чому він так називається?
Пограємо в гру.
                   Д/гра « Розкажи про весну»
Розтанув сніг, пригріває сонечко, пташки прилітають, травичка зеленіє, з`являються на деревах бруньки, перші весняні квіти квітнуть, дні стали довші, а ночі коротші. Чим подобається вам весна?
Весна люба нам ясним сонечком, лагідним теплом, синім небом, першою зеленню, першими весняними квіточками. Розумнички діти.
Давайте послухаємо музику і подумаємо, куди весна нас запрошує.
(звучить музика – звуки природи). Куди нас запрошує весна? (в ліс, на галявину.)  А чому так чути спів птахів, бо прийшла весна. А як потрібно вести себе в лісі ?
                            Д/гра «Можна – не можна»
1. Можна в лісі кричати?                    4. Ламати гілочки?
2.Рвати квіти?                                       5.Залишати сміття?
3. Палити?                                             6. Милуватися природою?
Дітки в нашому садочку розумні, виховані будуть берегти, любити природу.
Діти, весна нас запрошує на галявину.
Розповідь про весняні квіти.
Ось погляньте, що весна нам принесла! (траву молоденьку і квіти весняні) Це маленьке диво, дароване нам красунею – весною. Ви знаєте, як називається ця  квіточка ? Послухайте.                                                                              
               У проміннях сонця ніжних,  край веселого струмка,
               білий, росяний підсніжник  раптом блиснув з-під сніжка…
               Отакий малий неначе,  ледь прокинувся від сну,
               тихий-тихий, а одначе  він привів до нас весну!
Про яку квіточку говориться? Правильно, це – підсніжник.
Підсніжник – це квітка весни.
Ще навкруги лежить сніг, а він вже пробиває собі дорогу до сонця. Спершу з-під снігу видніються невеликі зелені листочки. Згодом появляються білі голівки на тендітному стебельці. Квітка має три ніжних пелюстки. Ростуть ці чудові квіти густими білими острівцями. Навколо поширюється чарівний аромат. Підсніжник занесений до Червоної книги України.
Де ростуть підсніжники? (У гаї, лісі, в саду.)
Коли вони розцвітають? (Рано навесні – це перші весняні квіти.)
Давайте уважно роздивимось підсніжник. Що є в нього? (Листочки, стебло, квіточки, корінь.) У підсніжника квіточка якого кольору? (білого)
Як закритий то схожий на овал. буде він нас радувати кожної наступної весни.
Повернемо підсніжник у землю, а на прогулянці висадимо на нашу клумбу і  буде він нас радувати кожної наступної весни.
Відгадаємо, яка це квітка?              загадка
                Чарівна і дуже ніжна навесні в гаї
                Квітка синя, дивовижна перша розцвітає.
                Оживає вмить лісок, як розквітне..(пролісок)     
Дивіться: у проліска теж листочки довгасті, блискучі, темно – зелені. Ось стебельце – ніжне – ніжне, тонесеньке, як ниточка. А квіточка яскраво синя, немов краплинка синього неба. На кінчику стебла квіточки розкрилися. Вони схожі на маленькі дзвіночки. Понюхайте пролісок. Він так ніжно пахне весною. Корінь у проліска схожий на цибульку. Цей пролісок живий, а це який? (намальований) А кращий з них  який?
Поставимо пролісок у водичку. А що з ним станеться потім. (зів`яне, загине)
Шкода буде нам проліска. Отже, діти і дорослі,  не можна рвати пролісків і будь яких інших квітів. Той хто зриває, той знищує красу природи, призводить квіти до загибелі. Ці квіти занесені до Червоної книги України. Нехай квіти ростуть усюди і прикрашають своєю красою природу нашої землі. Прикмета: Навесні багато пролісків- гарно вродить картопля.
Крокус           
                  Гарно, тепло у садку, снігу вже немає…
                  Із-під листя у кутку крокус  виглядає.
                  Наче золотом горять пелюстки жовтенькі
                  І листочки мерехтять  ніжні, зелененькі.
У крокуса квіточка більша, а листочки відрізняються від листочків проліска і підсніжника, вони тоненькі, немов ниточка.
Давайте відпочинемо на галявині.
                                     Фізкультхвилинка
Ось іде до нас весна, все навколо ожива.
Підсніжники прокидаються (потягуються)
Проліски посміхаються (посміхаються)
Крокуси закриваються (долоньки стулюють)
Пташки прилітають (махають руками)
Діти вибігають.(біжать на місці)
На луках стрибають(стрибають)
На вулиці пахне весною.
Які квіточки на галявині? Якого кольору? Скільки їх?
Мотивація. Повідомлення теми.
Щоб не рвати квіти і на згадку про них , ми з вами виготовимо листівку з першими весняними квітами.
Розглянемо зразок нашої листівки «Перша весняна квіточка»
Що бачимо внизу? І сніжок , і земля без сніжку.
Якого кольору  земля, сніг?
Які ж квіти весняні зображені? (підсніжник).
Якого кольору квітка  підсніжника ?
На яку фігуру схожа квітка?Аце що?  (стебло, листочки)
А вгорі що бачимо? (сонце,хмари)
Динамічна пауза «Квіти»
Вправи для очей, на дихання.
 Подивимось вгору на квіти, знайдем синього кольору, червоно, жовтого. Подуємо на квіти, гойдаються? Ні, чому? Бо знаходяться високо.
 Етапи роботи
А зараз розглянемо з чого почнемо виготовляти листівку.
Що це – земля. Беремо папір якого кольору (чорного), якої форми (прямокутник) і будемо обривати. У прямокутника дві сторони….(довші), а дві…(коротші)
Стала схожою на яку геометричну фігуру? (овал)  Викладаємо землю.
Сніг  будемо обривати з паперу (якого кольору),  яка  геометрична фігура (квадрат). У квадрата всі сторони…(рівні). Виклали сніг.
Стебло і листочки ріжуть діти середньої групи з паперу по прямій якого кольору?
Чим будемо вирізати?  (ножицями). У листочка краї загострені, потрібно зрізати кутики. Чи можна гратись ножицями? (ні) Ножиці повинні бути з тупими кінцями заокруглені, не гратись ними. Чому? Передавати ось так, тупим кінцем. Чого не вистачає?  Квіточка на що схожа. (робимо овал) чого не вистачає? Хмарки,сонця.(зібгання серветок)
Перевіримо чи всі деталі ми виклали. Тепер по черзі будемо наклеювати деталі.
Акуратно користуємось пензликом, зайвий клей витираємо серветками. ? Клей наносимо від середини до країв.
 Деталі кладемо на клейонку кольоровою стороною і намазуємо
 клеєм, розміщуємо на листівці і придавлюємо зверху серветкою,
щоб прибрати зайвий клей.
– Підготуймо наші пальчики до роботи.
Пальчикова гімнастика «Квіточки»
Наші гарні квіточки пелюстки розтуляють,
Тихо вітер їх хитає, пелюстки перебирає.
Наші гарні квіточки пелюстки затуляють,
Тихо засинають, голівками хитають.
Продуктивна діяльність
– Ходімо до нашої майстерні, де все готово для роботи.
Тихенько сідає за столи. Сидимо рівно, ніжки разом, лікті рук на столі, лівою допомагаємо тримати листівку, правою наносимо клей. З чого почнемо виготовляти листівку?  Так, виклали всі деталі, тепер почнемо приклеювати.
Кладемо вверх не кольоровою стороною на клейонку.(індивідуальний підхід)
Виконання роботи дітьми.          (Звучить музика)
Діти, а чого не вистачає нашим квіточкам на галявині, щоб вони гарно квітли? (сонечка)
Давайте покличемо сонечко.
                Музична гра «Вийди, вийди сонечко..»
Помічник викладає роботи дітей.
Оцінювання робіт дітьми.
Чия робота вам сподобалась?
Всі розумнички, гарні листівки, охайно виконані. Що нового дізнались?
Підсумок.
Д/гра «Закінчи речення»
Квіти потрібні для того, щоб…(ними милуватися)
Квіти потрібні для того, щоб…(їх дарувати)
Квіти потрібні для того, щоб…(вони прикрашали природу)
Квіти потрібні для того, щоб…(до них прилітали бджілки)
Квіти потрібні для того, щоб…(навкруги був приємний аромат)
– Назвіть перші весняні квіти?
Можна рвати квіти?
Зацвітають навесні білі,сині  квіти лісові.
Їх не варто, друже, рвати.  Слід ці квітки охороняти.

(Підсніжники, проліски)


Заняття з ознайомлення із соціумом
«ДОМАШНІ ПОМІЧНИКИ»
для дітей середнього дошкільного віку
«Дитина пізнає світ» — кажемо ми. Але той світ, який дитина пізнає безпосередньо, — очима, вухами, носом, шкірою, — спершу виявляється зовсім невеличким. Центр цього дитячого всесвіту — це батьківська оселя. А в сучасній оселі стільки дивовижного, незвіданого й навіть небезпечного! От хоча б наші помічники: пилосос, пральна машина, електрична пічка. Щоб жити з ними в ладу, треба до них ретельно придивитися, познайомитися, подружитися з ними.
Мета: учити дітей називати й розрізняти за певними ознаками побутових приладів; збагачувати уявлення дітей про їх призначення та роль у житті людей; дати знання про небезпеку від електроприладів, ознайомити з правилами та заборонами щодо їх застосування; закріпити в активному словнику слова — назви побутових приладів, підтримувати добрий настрій, позитивне ставлення до занять.
Попередня робота: бесіда з дітьми за тематичними картинками (побутові прилади), дидактичні ігри: «Домашні помічники», «Облаштуємо  будівлю», сюжетнорольова гра «Родина».
Обладнання: маленькі люстерка (на кожну дитину), сюжетні картинки, на яких зображені праска, пилосос, телефон, телевізор, холодильник.
Перебіг заняття
І. Підготовча частина
Гра «Дзеркало» (психогімнастика)
Вихователь. Друзі, хто розповість, навіщо нам потрібно дзеркало? А ще дзеркало нам потрібне для того, щоб ми побачили свою усмішку.
Підійдіть до дзеркала. Знайдіть у ньому свою усмішку. Розгляньте її. Скажіть на що схожа усмішка?
ІІ. Основна частина
Мотивація діяльності
Вихователь. Діти, минулого заняття ми побували в новому будинку, де мешкають Оленка та Тарасик зі своєю сім’єю, й побачили, як вони там облаштувалися, які меблі придбали. Але є ще предмети, які потрібні в кожній сучасній квартирі. Спробуйте відгадати загадки, і ви самі дізнаєтеся, які це предмети.
Де кого нагородили,
Де супутник запустили.
Фільми, казочки, новини
Він транслює щохвилини.
(Телевізор)
Походжав, походжав
В морі диво-пароплав.
Як зупиниш — горе,
Зробить дірку в морі.
(Праска)
Усе сміття попідбирає
І пилинки позбирає
Наш надійний помічник,
Працьовитий робітник.
(Пилосос)
Вихователь. Усі ці предмети потрібні нам у побуті, тобто в нашому домі. Ці прилади називають технікою, тобто — побутова техніка. Щоб техніка працювала, її треба вмикати в електромережу. Дротами біжить струм, який і вмикає побутову техніку.
Фізкультхвилинка «Електричній струм»
(Діти стають ланцюжком, по черзі сідають навпочіпки. Остання дитина — лампочка (піднімає руки догори)
А тепер подумаймо, електричний струм нам друг чи ворог?
Як потрібно ставитися до побутових приладів?
Чи можна дітям самостійно користуватися електротехнікою?
Вихователь. Діти, не можна засовувати в електричну розетку сторонні предмети, особливо металеві. Чому? Струм, як по містку, перейде на людину й може зашкодити здоров’ю.
Не можна торкатися руками оголених дротів. По оголеному дроту проходить струм, удар якого може бути смертельний.
Не можна торкатися ввімкнених приладів голими руками. Інакше можна отримати удар струмом.
Не можна залишати ввімкнені електроприлади без нагляду. Чому? Це може спричинити пожежу.
III. Підбиття підсумків

Діти за допомогою вихователя роблять висновок, що електричні побутові прилади є нашими помічниками, але в разі необережного поводження з ними можуть бути небезпечними для життя та здоров’я людини.



РОЗВИВАЛЬНЕ ЗАНЯТТЯ ПРО МАМУ ДЛЯ ДІТЕЙ СЕРЕДНЬОЇ ГРУПИ
Вона – найдобріша, найкраща, найбільше про нас турбується. Ми з нею зазвичай любимо гуляти, читати книжки. Вона дуже любить нас. Вона є у кожного. Хто це? Це заняття присвячене найдорожчій людині – МАТУСІ!
1. Вправа на привітання «Піраміда побажань». Діти стають в коло. Психолог запитує «Діти, що б ви хотіли нам всім сьогодні побажати?» Психолог простягає руку долонею вниз і говорить побажання всім присутнім. Так робить по черзі кожен учасник групи.
2. Загадка про маму. «Вона – найдобріша, найкраща, найбільше про вас турбується. Ви з нею зазвичай любите гуляти, читати книжки. Вона дуже любить вас. Вона є у кожного. Діти, відгадайте, про кого йде мова?».
3. Вправа «Мамине ім’я». Інстукція: “Із запропонованих літер оберіть ті літери, які є у імені вашої мами та приклейте на картон”. Дітям пропонується цупкий папір, різноманітні літери та клей. Потім психолог задає питання:
Як ласкаво можна назвати маму по-імені?
Як її називає тато, бабуся?
4. Динамічна гра «Компліменти». Діти стають в рядок. Завдання полягає в тому, щоб по черзі просуватись вперед називаючи при цьому мамі компліменти (1 крок або стрибок = 1 комплімент). І так хто більше!
5. Вправа «Чи знаю я про маму все?». Перед дітьми викладаються різноманітні предмети і ставиться завдання відшукати ті предмети, якими повсякчас користується мама та розповісти де саме і коли саме вона їх використовує. Карточки з предметами можна скачати тут. Потім психолог розпитує дітей про те чи знають вони який улюблений колір мами? Яка страва? Що любить одягати? Що любить робити у вільний час?
6. Динамічна гра «Матусин помічник». Діти об’єднуються у дві команди. Одній команді треба зварити компот з різних фруктів, а іншій овочевий суп. Перед дітьми ставляться дві каструлі і в миску кладуться іграшкові або паперові овочі та фрукти. Дітям треба «зварити» і «розлити» готові страви по тарілкам та чашкам. Добре було б якби все це відбувалось під музику. Картки можна скачати тут. Цікаво, яка команда швидше справиться із завданням?
7. Гра «Яка мама, коли ви…» Вихователь перед дітьми викладає картки із різними емоціями жінок і обговорює з дітьми стани в яких буває мама. Фото можна скачати тут. Потім психолог говорить дію, яка була зроблена, а діти повинні вибрати картку, яка зображує, що на їхню думку відчуває мама в цей момент.
Яка мама, коли ви: підмели підлогу, розкидали одяг, допомогли помити посуд, вдарилися коліном, захворіли, не хочете збирати іграшки, обнімаєте маму і говорите як сильно її любите, цілуєте її, перебігаєте дорогу самі, де їздять машини…
Після того, як діти назвали емоції, можна запропонувати зробити вправу навпаки. Психолог показує картки з емоціями, яких діти не назвали, і питає «Коли мама така?»
8. Динамічна гра. Діти стають в ряд. Психолог кидає м’яч і говорить початок речення. Дітям треба закінчити речення. Приклади: моя мама…, моя мама найкраще робить…, я пишаюсь тим, що моя мама…, моя мама радіє, коли я…, моя мама сумує коли… моя мама смачно готує…, мені подобається в моїй мамі те, що… Питання можна повторювати для того, щоб діти зрозуміли скільки всього може їхня мама! Вкінці можна дати спробувати будь-кому з учасників стати ведучим.
9. Історія про маму і Сергійка. Інструкція дітям: «Мені вчора одна мама, розповіла про свого сина, який її дуже засмутив. Послухайте і подумайте, чому мама образилася на сина. І як би ви вчинили на місці Сергія?
Історія. Мама Сергійка прийшла втомлена з роботи, побачивши розкидані по всій квартирі іграшки, попросила їх прибрати. Сергій зробив вигляд, що не почув прохання. Мама приготувала вечерю, після якої попросила сина допомогти їй прибрати посуд зі столу, на що Сергій відвернувся і пішов дивитися телевізор”.

10. Вправа «Намалюй маму». Діти сідають за столи і малюють мамин портрет. Потім розповідають один одному про неї. Бажано малюнки не підписувати а вкінці заняття запропонувати мамам обрати «свій портрет».

ТЕМАТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ З РОЗДІЛУ «МОВЛЕННЯ ДИТИНИ»
НА ТЕМУ «СТЕЖКАМИ КАЗКОВИХ ГЕРОЇВ»(ПРОВЕДЕНЕ В СЕРЕДНІЙ ГРУПІ)
Програмовий зміст: Граматика: закріпити вміння добирати іменники до дієслів, та будувати речення з сполучником тому. Вправляти в утворенні дієслів із звуконаслідувальних слів (няв – нявкати, рик – ричати…).  закріпити вживання дієслів у різних особових формах зі зміною звуків (ловити – ловлю, бігти – бігаю, стрибати  - стрибаю). Удосконалювати вміння утворювати форми іменників чоловічого роду в родовому відмінку. Вправляти в утворенні кличної форми іменників назв тварин. Розвивати мовлення, зорову і слухову пам’ять, креативне мислення. Виховувати витримку, вміння вислухати товариша.
Матеріал: презентація, мікрофон, м’яч, тварини на кожну дитину, коректурні таблиці, фішки.\
Прогнозований результат: Діти орієнтуються в тому, якими навичками повинен володіти актор (міміка, жести, мовлення) та використовують їх на практиці, утворюють дієслова із звуконаслідувальних слів, у різних особових формах зі зміною звуків, використовують у самостійній мовленнєвій діяльності здобуті навички.
Хід заняття
1.    Комунікативна діяльність.
Бесіда.
-       Що таке театр?
-       Хто працює в театрі?
-       Хто такий актор?
-       Кого зображують актори?
-       Що повинен вміти актор?
Мотивація.
-       Чи хочете ви спробувати стати акторами? Отже сьогодні ми спробуємо перевтілитись у акторів і побачимо чи складна ця професія чи ні.
2.    Пізнавальна діяльність
2.1.        Дидактична вправа «Подивись і запам’ятай»  -  розвиток зорової пам’яті.
Казкові герої яких сьогодні будемо зображувати покажуться вам і заховаються ви повинні їх запам’ятати і назвати  (Презентація слайд №2).
2.2.        Дидактична вправ «Поклич героя казки»  -  утворення кличної форми іменників  (Презентація. Слайд №№ 3 - 9).
o   Собачко, вийди до нас.
o   Кішко, вийди до нас.
o   Мишко, вийди до нас.
o   Зайчику, вийди до нас.
o   Ведмедику, вийди до нас.
o   Вовчику, вийди до нас.
o   Лисичко, вийди до нас.
-  З яких казок прийшли? (Презентація.  Слайд №10)
-  Як одним словом назвати?
2.3. Дидактична вправа «Добери пару»  - утворення дієслова із звуконаслідувальних слів (няв – нявкати, рик – ричати…).
Рик – ричати, няв – нявкати, гав – гавкати, мур – мурчати, писк – пищати, фир – фиркати, виття – вити, квок – квоктати, стук – стукати, біг – бігати.
2.4.        Мікрофон «Я актор і вмію» - закріпити вживання дієслів у різних особових формах зі зміною звуків.
Тварини вміють бігати – я біжу, як …;
Тварини вміють ловити рибу – я ловлю рибу, як… ;
Тварини вміють тихо ходити – я тихо ходжу, як…;
Тварини вміють сидіти – я сиджу, як…;
Тварини вміють стрибати – я стрибаю, як …;
 Тварини вміють літати – я лечу, як….
2.5.        Дидактична вправа «Хованки» - розвиток зорової пам’яті. Вчити утворювати форми іменників чоловічого роду в родовому відмінку (Презентація. Слайд №№ 12-20).
Фізкультхвилинка
Дидактична вправа «Покажи»  Мета: розширити уявлення дітей про значення міміки і жестів для акторської діяльності.
-       Як з’їли кислий лимон;
-       Як їсте морозиво;
-       Побачили великого слона;
-       Зобразіть ведмедика, зайчика.

3.      Перетворювальна діяльність
3.1. Коректурні таблиці  «Відгадай хто я» - розвивати вміння добирати дієслова до іменників, будувати речення з сполучником тому.
-       Я сиджу.
-       Я біжу.
-       Я повзу.
-       Я ловлю.
-       Я царапаюсь.
-       Я кусаю.
3.2. ТРВЗ Гра «Що за звір?»
Дітям пропонують взяти по одній картинці з силуетним зображенням звірів, які складені з двох частин різних тварин, роздивитися, придумати ім’я тварині, і презентувати її (що вміє робити).
Наприклад:  Я кішко жаба. Я муркочу, як кішка, квакаю, як жабка.  Я стрибаю, ловлю комарів і мишей.
4.      Оцінно-контрольна діяльність.
-       Чи легко бути актором?
-       Що найважче вам вдалося?
-       Хто з акторів сподобався найбільше і чому?

Дарунки з саду та городу.
Програмовий зміст:
Словник: збагачувати лексику назвами овочів, фруктів; закріпити узагальнюючі поняття -  фрукти, овочі, ввести в словник поняття городина. Активізувати в словнику дієслова: зірвати, вирвати, зрізати, викопати.      
Зв’язне мовлення: вчити дітей складати розповідь за опорною схемою та запитаннями вихователя.
Звукова культура: розвивати мовний апарат, вправляти у вимові звука [c].
Виховувати уміння слухати свого товариша.
Матеріал:  кошик з овочами та фруктами по кількості дітей, кубики зайцева, 2 тарілки, Схеми для розповіді, набори овочів і фруктів для гри.

Хід заняття.
І. Організація дітей
Вихователь приносить в групу кошик та запрошує дітей заглянути в середину.
-       Що є в кошику?
-       Допоможіть мені, будь ласка, розкласти все на дві тарілки.
Педагог звертає увагу дітей на слова, викладені із кубиків біля кожної тарілки і пропонує їх прочитати. Діти прочитують слова САД і ГОРОД.
Уточнює:
-       Що ми будемо класти  на тарілку біля слова город? Чому?
-       А біля слова сад? Чому?
Діти по черзі дістають із кошика овочі та фрукти і розкладають їх на тарілки, пояснюючи свій вибір.
-       Молодці. Як назвати одним словом те, що росте в саду?
-       А як назвати те, що росте на городі?
-       Вірно, овочі. А ще овочі називають – городина. Як ви думаєте, чому?
Пропонує декілька раз повторити слово ГОРОДИНА.

ІІ. Пізнавальна діяльність
-       Чи знаєте ви, як працюють на городі, коли збирають городину та в саду коли збирають фрукти?
Перегляд презентації «Зберемо урожай» - слова-дії.
Повторення чистомовки з використання кубиків Зайцева.
         Са-са-са – випала роса,
         Си-си-си – овочі неси,
         Су-су-су – фрукти принесу,
         Сі-сі-сі – йдіть сюди усі.
-       Маленький кубик нас кличе пограти в гру
Фізкультхвилинка «Карусель»
Заучування скоромовки:
                        Славко в садку сливки збирає,
                        У кошик спритно їх складає.

-       Скажіть мені, будь ласка, а навіщо люди вирощують та збирають овочі і фрукти, що з ними можна робити?
-       Всі фрукти і овочі дуже смачні і корисні і з них можна приготувати багато різних страв. Які ж страви можна приготувати?
Вихователь показує картинки із зображенням страв.
-       Це овочевий салат. Чому його так називають? Які овочі сюди кладуть? Як готують?
-       Що це за страва? Які овочі потрібні для борщу? Ці овочі їдять сирими чи вареними? В чому варять борщ?
-       Що це за страва? Для компоту беруть овочі чи фрукти? Як готують компот?

ІІІ. Перетворювальна діяльність.
Гра «Маленькі кухарі»
Вихователь ділить дітей на підгрупи і пропонує відібрати овочі або фрукти, необхідні для приготування  певної страви. Потім спонукає розповісти про приготування страви за допомогою запитань та з опорою на схему.
( - Яку страву ви будете готувати?
-       Що потрібно для борщу (салату, компоту)?
-       Що ви будете робити?).

Аналіз. Підсумок.
-       Молодці. Ви дуже гарно сьогодні попрацювали. І допомогли мені розібрати кошик. І дізналися як збирають урожай. І навіть навчилися смачні страви готувати. Тепер ви зможете приготувати смачний обід для своїх ляльок, що я і пропоную вам зробити.


Інтегроване заняття з дітьми старшого дошкільного віку
з елементами      пошуково – дослідницької діяльності
Тема: Щоб здоровим зростати, корисну їжу треба вживати
Мета:
-         Навчальна: розширювати знання дітей про те, які продукти є корисним, а які - шкідливим для їхнього здоров’я, формувати уявлення про вітаміни та їхнє значення для фізичного розвитку людини, вчити дітей проводити дослідження та експериментувати з продуктами харчування;
-         розвивальна: розвивати пізнавальні здібності дитини, здатність аналізувати, робити узагальнення, висувати припущення,  висловлювати власну думку;
-         виховна: виховувати у дітей взаємоповагу, дружні стосунки під час фронтальної та індивідуально – групової організації,  виховувати охайність під час роботи.

Обладнання: Картонна коробка, солодка газована вода, чіпси, сухофрукти, крупи, паперові макети людей 2 шт., картинки з різними продуктами харчування, аудіо запис  музичної руханки для дітей.

Матеріали: посуд для проведення дослідів: стакани, пластикові тарілки; ватні диски, піпетки, дерев’яні палички для розмішування, роздатковий матеріал до д/г «Приготування піци», роздатковий матеріал до д/гри «Зваримо кашу», роздатковий матеріал до гри «Мій настрій».

           Попередня робота:
          Розгляд зображень продуктів харчування, бесіда на тему:
          «Яка їжа корисна».
           Розміщення корисної та шкідливої їжі на паперових макетах людей.
          Читання оповідання І. Сніговика «Хліб чи халва».
Вікторина «Загадку загадай і продукт відгадай».
Вивчення прислів’їв про здоров’я та продукти харчування
       
                                     Хід заняття
1.Психогімнастика
Вих.: Ви сьогодні вже проснулись? (Так)
Мамі зранку посміхнулись?  (Так)
Дитсадочок вас вітає!
Настрій кожен гарний має ?     ( Так)
Посміхніться всі до мене, посміхніться і до себе (Посміхаються)
Всі разом: Посмішку усім пошлем
Добрий ранок! Добрий день!
Нашу зустріч розпочнем!
Вих.:Вушка – прислухайтесь, очки – придивляйтесь,
Носик, глибше дихай, ротик – посміхнись,
Спинки – розправляйтесь, ручки – піднімайтесь,
У гру будемо грати, в коло всі ставайте.

1.     Гра «Відгадай, що в коробці» - мотиваційний момент
( Солодка вода, чіпси, сухарики, сухофрукти, крупи)
Діти задають запитання, а вихователь відповідає «так» чи «ні»,
Діти повинні дійти до висновку, що в скрині «продукти»

2.     Актуалізація опорних знань
Вих.: Так, діти, ці всі речі ми можемо назвати – продуктами харчування.
Погляньте на нашу дошку, ми з вами на попередніх заняттях говорили про корисну та шкідливу їжу та розміщували картинки на макеті людини, один чоловічок у нас посміхається, тому що вживає тільки корисну їжу й почувається добре у нього нічого не болить, а інший не посміхається.
Діти, а що може боліти, якщо вживати багато цукерок, тістечок, морозива? (Відповіді дітей)
Сьогодні ми з вами будемо продовжувати говорити про продукти харчування, а ще й будемо проводити досліди з цією їжею.
Перш ніж ми розпочнемо свою роботу у наших міні лабораторіях, нам потрібно об’єднатися у групи, для цього станьте в коло
(вихователь називає фрукти, торкаючись до дитини, дитина запам’ятовує фрукт, потім об’єднуються відповідно до названого фрукта)

3.     Дослід з солодкими газованими напоями.
Вих. : Діти, хто з вас полюбляє ці напої?
         Як ви вважаєте, вони корисні для нашого організму?
         Ось ми з вами проведемо дослід і зробимо відповідні висновки.
В один пластиковий стакан налийте солодкий газований напій, а на тарілочку покладіть ватний диск, піпеткою перелийте воду на ватний диск.
Якщо пролити напій на ватний диск (діти проливають), то що побачимо? (відповіді дітей)
Його пофарбував хімічний барвник, що є причиною різних хвороб людини (нудота, біль у животі, алергія)
До того ж цей напій ще й газований, ці гази роздимають ваш животик, як повітряну кульку і це також викликає неприємні відчуття.
Діти, то куди ми розмістимо відповідну картинку?
(Діти розміщують картинку на макет людини)

4.     Дослід із чіпсами
Вих.: Візьміть серветку, притисніть її до чіпсів. На серветці залишаються масні плями. Візьміть склянку з водою та блюдечко з чіпсами, покладіть чіпси в склянку, розмішайте ложечкою. Ми бачимо, що вода стає брудною від жиру та барвників. При смаженні часточки їжі горять і утворюють дуже шкідливі речовини.
Діти, то чи можна вживати чіпси? (Відповіді дітей).
Розмістіть картинку з чіпсами на наш макет.

5.     Фізкультхвилинка
           6. Д/гра «Зваримо кашу»
Мета: Закріпити назви круп, формувати у дітей знання про користь вуглеводів для людського організму, вправляти дітей у словотворенні прикметника з іменника.
З рису – рисова каша
З гречки – гречана
З манки – манна
З пшона – пшоняна
З гороху – горохова
З вівсянки – вівсяна
З пшениці – пшенична
З кукурудзи – кукурудзяна
З різних круп – каша «дружба»
Вих.: День треба з каші починати
         Вівсянка, рис, пшоно чи гречка
         Ось, що нам сил може надати
(Діти розміщують картинки на макет)


6.     Д/гра «Приготуємо піцу»
Мета: Розвивати математичні здібності дітей, логічне мислення, удосконалювати кількісну лічбу та поняття «більше, «менше».

Діти «готують» піцу з компонентів, в кількості вказаній у «рецепті», називають  інгредієнти та порівнюють їх кількість.

7.     Гра –емоція «Відобрази свій настрій»
Мета: Розвивати творчість дітей та вміння контролювати свій емоційний стан, описувати свій настрій та чинники, які на це впливають.
Діти за допомогою сухофруктів викладають «смайлики», відповідні до свого настрою.
Під час роботи вихователь розповідає про користь сухофруктів.
(Діти роблять відповідні висновки, розміщують картинки на макеті та куштують корисні солодощі)

Вих.: Щоб щасливими зростати –
         Про здоров’я треба дбати.
         Чіпси, пепсі, сухарі
          Геть від себе прожени,
          Споживай усе свіженьке.
          Вітамінне, корисненьке.
          Ось тоді здоровим будеш,
          Щастя у житті здобудеш.
Бажаю всім сто років жити, без горя, сліз і без журби
Хай з вами буде щастя і здоров’я, на многії літа і назавжди!


КОНСПЕКТ ЗАНЯТТЯ ДЛЯ ДІТЕЙ РАННЬОГО ВІКУ(МАЛЮВАННЯ ВАТНИМИ ПАЛИЧКАМИ)
Іди, іди,  дощику
           Завдання. Навчати зображати хмару та дощ пальчиками або ватяними паличками (на вибір педагога та дітей). Ознайомити із синім кольором. Показати взаємозв`язок між характером зображення та засобами художньо-образної виразності. Розвивати відчуття кольору й ритму. Виховувати інтерес до пізнання природи та відтворення своїх вражень в образотворчій діяльності.
           Попередня робота. Розглядання  дидактичних та пейзажних картин на тему «Осінь», гра «Сонечко та дощик», спостереження за дощем з вікна, прогулянки з парасолькою під дощем. Опанування техніки модульного малювання ( пальчикам та ватними паличками).
           Матеріали, інструменти, обладнання. Аркуші паперу блакитного кольору із зображенням хмаринок (намальованими або виконаними в техніці аплікації), ватяні палички,гуаш синього кольору,серветки паперові та з тканини, склянки з водою; варіативні зразки для пояснення техніки.
           Зміст заняття.
Педагог читає вірш «Іди,іди,дощоку…»:
Іди, іди, дощику,
Зварю тобі борщику,
У полов’янім горщику!
Іди, іди, дощику,
Цебром, відром,дійницею
Над нашою пшеницею.
           Розповівши лічилочку, педагог пропонує дітям намалювати хмаринки, з яких на землю крапає дощик. Показує варіативні зразки, виконані пальчиками та ватяними паличками (із хмаринками, різними за формою та кольором, і дощиком – рідким та більш сильним).
 Запитує у дітей, чи здогадалися вони, чим намальовані ці картинки (пальчиками та ватяною паличкою). Вихователь привертає увагу спочатку до кольору хмар та дощику (синій), а потім до частоти розміщення плямочок (відбитків): на хмарці плямочки зображені щільно , майже зливаються, інколи накладаються одна на одну, а плямочки - дощинки  розміщені вільно, «падають» на відстані одна від одної . Діти вибирають аркуші паперу із зображенням хмаринок , які вихователь заздалегідь намалював або приклеїв, і починають малювати пальчиками або ватяними паличками за власним бажанням:
-         спочатку заповнюють плямочками силуети або контури дощових хмаринок;
-         потім ставлять поодинокі плямочки під хмаринками – показують, як із хмаринок іде дощик.
Вихователь заохочує дітей супроводжувати ритм відбитків ритмом слів: «крап-крап, крап-крап, крап-крап-крап».